• Sanne Noens

Bananen en druiven zijn dikmakers.

Wat? Bananen en druiven dikmakers?


Neen, helemaal niet!


Elk stukje fruit is gezond en levert je tal van vitaminen, mineralen en vezels. Bananen en druiven kunnen dus perfect in een evenwichtig en gevarieerd eetpatroon.


Vanwaar komen dan die verhalen?


Bananen en druiven zijn fruitsoorten met veel vruchtensuiker, fructose. Iets meer dan een ander stuk fruit, zoals een appel of een peer. Zit je op een gezond gewicht? Dan kan een banaan of een trosje druiven perfect als tussendoortje. Wil je echter wat gewicht verliezen? Dan zijn porties belangrijk!


1/2 banaan = 13 druiven = 1 appel.


Eet je een volledige banaan op? Of een grote tros druiven? Dan heb je eigenlijk 2 stukken fruit binnen. Op zich geen probleem. Maar als je gewicht wil verliezen, kunnen 2 porties fruit als 1 tussendoortje wat veel zijn. Kies dan voor een halve banaan of een 13-tal druiven, dan zit je portie goed! En dan kan je zonder zorgen kiezen voor deze fruitsoorten.


Waarom bananen en druiven niet gewoon schrappen?


Euh... omdat ze superlekker zijn, uiteraard! En omdat ze veel vitaminen, mineralen en vezels aanbrengen. Zowel bananen als druiven leveren je:


  • Kalium

Kalium regelt de vochtbalans in je lichaam (samen met natrium), en heeft een positieve werking op je bloeddruk. Daarnaast zorgt kalium voor een goede prikkelgeleiding in je lichaam zodat je spieren kunnen samentrekken.


  • Voedingsvezels

Voedingsvezels zorgen voor een goede darmwerking, en een goede stoelgang. Bovendien heb je minder kans op een te hoge cholesterol. Vezels dragen ook bij aan een stabiele bloedsuikerspiegel. Bonus: je voelt je langer verzadigd nadat je iets gegeten hebt met veel vezels.


  • Daarnaast leveren bananen je ook nog magnesium.

Magnesium ondersteunt onder andere de overdracht van zenuwprikkels en zorgt eveneens voor een goede spiercontractie (ook van je hartspier).


Bewaartip


Leg je bananen niet in de koelkast. Buiten de koelkast blijven ze 2 tot 6 dagen goed.

Druiven kan je op een koele plaats 2 tot 4 dagen bewaren. In de koelkast blijven ze langer goed, tot 7 dagen.


Conclusie


Geniet gerust van een banaan of trosje druiven! Wil je op je gewicht letten? En maar één stuk fruit als tussendoortje eten? Kies dan voor een halve banaan of 13 druiven.


Smakelijk!

0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven
  • LinkedIn - White Circle
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle

©2019 door Diëtiste Sanne Noens. Gemaakt met Wix.com

Diëtiste Sanne Noens

Guido Gezellelaan 38, 9120 Beveren