• Sanne Noens

Cheese, please!

Kaas gezond? Of net niet? Moeilijk te zeggen, want kaas heeft namelijk zowel positieve, als negatieve eigenschappen. In deze blog ontdek je welke kazen je het beste kiest.


Voor- en nadelen


Kaas bevat eiwitten, vitamine A, B2, B12, calcium, fosfor, magnesium, ... Dat levert ons gezondheidsvoordelen op.

Daarnaast bevat kaas echter ook heel wat vet, waaronder een groot deel verzadigde vetten. Verzadigde vetten zijn ongezonde vetten die in verband worden gebracht met een hoger risico op hart- en vaatziekten. En dan is er nog het hoge zoutgehalte in kaas.


De effecten van kaas op onze gezondheid zijn nog niet 100% duidelijk. Maar kaas kan zeker in een gezond voedingspatroon, als je kiest voor de kaassoorten met minder vet, en minder zout. Welke dat zijn, ontdek je in deze blog.


Wat betekent 30+, 48+, …?


De producent geeft hiermee het vetgehalte aan in vergelijking met de droge stof. Als je alle vocht uit de kaas haalt, blijft er ‘droge stof’ over. Het percentage van deze droge stof dat uit vetten bestaat, wordt aangeduid met ‘+’. Bijvoorbeeld: 30+ duidt op een kaas met 30g vet op 100g droge stof. Dit komt overeen met ongeveer 15g vet per 100g kaas.


Wil je graag een sneetje kaas op de boterham? Neem dan een kijkje op het etiket en kies voor eentje waarop maximum 30+ staat. Wanneer de kaas weinig vet bevat, staat dit meestal ook vooraan op het etiket aangegeven door bijvoorbeeld "V.G. 20%" of "Vetgehalte 16%", ...


Welke soorten kaas koop je best?


Heb je een kaas vast waarop staat 10+, 20+ of 30+?

Dan heb je een magere kaas vast.


Je kan altijd nog eens de voedingswaarden nakijken.

Bij "vetten" mag er maximaal 20g per 100g staan.


Volgende kazen zijn goede keuzes:


  • Magere platte kaas, verse kaas, halfvolle platte kaas, cottage cheese, magere smeerkaas, ricotta

  • Magere zachte kaas, verse light kaas, zachte verse geitenkaas, harde kaas 30+, mozzarella

Ga ook altijd even het zoutgehalte na. Probeer een kaas te kiezen met max. 2g zout per 100g. Bevat de kaas toch iets meer? Wissel dan voldoende af met kazen met minder zout. Een te hoge zoutinname heeft immers een negatieve invloed op je bloeddruk.


Enkele voorbeelden van kazen met een goed vetgehalte



Welke kazen laat je beter links liggen?


Kaas met meer dan 20g vet per 100g is niet aan te raden. Alsook kazen met meer dan 2g zout per 100g. Bijvoorbeeld:


  • Brusselse kaas

  • Franse zachte kazen, feta, zachte geitenkaas, verse kaas, leerdammer, emmentaler, parmezaan, abdijkazen

  • Vette smeerkaas, harde kaas 40+ en hoger, verse roomkaas, kruidenkaas


Hoeveel kaas mag je per dag eten?


Aangezien de voor- en nadelen voor onze gezondheid nog niet 100% wetenschappelijk in kaart gebracht zijn, is dat moeilijk te bepalen. We weten wel dat zuivelproducten helpen om onze dagelijkse hoeveelheid calcium, eiwitten en B12 te halen. Daarom is het belangrijk zuivelproducten in te schakelen in onze dagelijkse voeding. Dat kan op een dag bijvoorbeeld zijn: 1 sneetje (20g) kaas , aangevuld met een potje magere natuuryoghurt (125g) en een glas magere of halfvolle melk (250ml).



Nog vragen over kaas en alles wat daarmee te maken heeft? Laat het weten in de comments!


Groetjes,

Sanne

0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven
  • LinkedIn - White Circle
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle

©2019 door Diëtiste Sanne Noens. Gemaakt met Wix.com

Diëtiste Sanne Noens

Guido Gezellelaan 38, 9120 Beveren