• Sanne Noens

Feestdagen met een maagverkleining

De feestdagen kunnen een uitdaging zijn als je een maagverkleining hebt. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Deze tips helpen je op weg. Zo kan je optimaal genieten van Kerstmis en Nieuwjaar, samen met je vrienden en familie.


1. Maak een planning op


Neem de maanden december en januari erbij, en duid aan wanneer er een kerstborrel, feestje of familiediner doorgaat. Dat zijn dagen dat je waarschijnlijk iets minder gezond zult eten. Als je daar een overzicht van hebt, weet je dat je best wel gezonde keuzes maakt op de andere dagen.



2. Doe maar lekker gewoon

Honger jezelf niet uit op dagen dat je een feestje of etentje hebt. Eet gewoon gezond zoals je altijd doet. Ga niet met een lege maag op stap. Dan bestaat het gevaar dat je te veel zal eten. Neem dus 1 tot 2 uur voor je vertrek nog een lichte snack, bv. een stuk fruit, yoghurtje, cracker, …


3. Hapjes

Hapjes zijn verleidelijk. Maar zorgen er ook voor dat je daarna amper nog zal kunnen genieten van het menu. Bovendien gaan eten en drinken niet voor iedereen goed samen. Probeer daarom de borrelhapjes te laten. Focus op je drankje, een babbeltje, … En zorg dat de hapjes niet in je zicht staan.


4. Aan jou de keuze


Ga je op restaurant? Of is er een buffet? Ga altijd na wat er te eten zal zijn. Zo kan je goede keuzes maken: iets verantwoord en gezond, en misschien iets waarvoor je wil zondigen.


  • Restaurant: bekijk op voorhand de menukaart op de website, en beslis wat je zal nemen. Eventueel kan je alleen voor een voorgerecht gaan. Ligt het menu al vast? Laat het restaurant dan even weten dat je een maagverkleining hebt gehad. En vraag om jouw porties wat kleiner te maken. Zo kan je ook van alles mee genieten.

  • Buffet: ga eerst op verkenning, zonder bord. Loop heel het buffet af en beslis wat jij wil eten. Vraag gerust eens rond aan de anderen: wat is echt lekker? Wat is de moeite? Schep daarna pas op.

  • Een buffet of diner bij iemand thuis? Laat ze weten dat je een kleine portie wenst. Of breng zelf iets verantwoord mee voor het buffet. Ben je zelf gastvrouw of -heer? Vraag iedereen om een potje mee te brengen zodat ze restjes kunnen meenemen. Iedereen blij, en dan word jij de dagen erna niet verleid.


Is je operatie nog helemaal niet lang geleden? Staan er zaken op het menu die je nog nooit geprobeerd hebt? Heb je hier wat schrik voor? Probeer ze dan eerst thuis uit! Zo weet je of je ze goed verdraagt, en kom je niet voor onaangename verrassingen te staan op de avond zelf.


5. Op je bord


Laad je bord niet overvol maar kies verstandig. Ga eerst voor iets met veel eiwitten zoals vis, kip, vlees, … Vul aan met groenten. Laat brood, aardappelen, pasta of rijst voor wat ze zijn, of beperk je portie. Heb je nog echt honger, en wil je nog een tweede keer opscheppen? Kies dan enkel voor groenten.


6. Drinken


Bij feestdagen wordt vaak wat gedronken. Probeer steeds bewust te zijn van hoeveel alcohol je drinkt. Nog beter: kies ervoor BOB te zijn als je ergens gaat feesten of dineren. Wat drink je dan wel? Kies voor water, eventueel met een smaakje. En laat het in een champagneglas schenken. Dat voelt meteen wat feestelijker aan.


7. Geniet



De kerstperiode en Nieuwjaar gaan vooral om tijd doorbrengen met familie en vrienden. Probeer dus niet te veel te focussen op eten. Maar geniet van het samenzijn, en wees dankbaar.




Fijne feestdagen!


Sanne

0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven
  • LinkedIn - White Circle
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle

©2019 door Diëtiste Sanne Noens. Gemaakt met Wix.com

Diëtiste Sanne Noens

Guido Gezellelaan 38, 9120 Beveren