• Sanne Noens

Wat is obesitas?

Bijgewerkt: 6 jan 2020

Overgewicht, obesitas, ziekelijke zwaarlijvigheid, morbide obesitas, … Je hoort deze termen steeds vaker vallen. Maar wat schuilt er precies achter? En wat kan je doen als je zelf een te hoog gewicht hebt?


Wat is obesitas?


We spreken van obesitas wanneer iemand te veel vetweefsel heeft in het lichaam ten opzichte van de bot- en spiermassa. Obesitas is een chronische ziekte, en dient als dusdanig ook behandeld te worden. Het gaat niet om "te veel eten" of "een gebrek aan karakter". Verschillende oorzaken liggen aan de basis zoals omgevingsfactoren, hormonen en genetische factoren, en wellicht de combinatie van allemaal.


Minder beweging, veel stilzitten (voor TV bijvoorbeeld), grote porties eten, ongezonde calorierijke voeding kiezen, ... en het gebruik van medicatie met gewichtstoename als bijwerking. Ook genetische factoren, endocriene oorzaken en epigenetische veranderingen. Allemaal hebben ze mogelijk een invloed op ons centraal zenuwstelsel dat onze honger en verzadiging regelt.


Obesitas is dus een complex samenspel van factoren die ervoor zorgen dat het moeilijk wordt om blijvend gewicht te verliezen.


BMI


Om overgewicht of obesitas vast te stellen wordt doorgaans gebruik gemaakt van de Body Mass Index (BMI). Die bereken je als volgt: gewicht in kg / (lengte x lengte).

Het resultaat wordt afgetoetst aan volgende categorieën:












De BMI kan een idee geven over de mate waarin iemand overgewicht heeft. Maar de BMI houdt geen rekening met spiermassa, leeftijd, geslacht, … Denk bijvoorbeeld aan een bodybuilder. Die zal misschien ook in de categorie ‘obesitas’ vallen, terwijl die amper vetmassa heeft. Dan kan de BMI dus een foutief beeld geven.


Vetopslag


Het is even belangrijk om na te gaan waar vet het meeste wordt opgeslagen in het lichaam. Vet ter hoogte van de buik (appelfiguur) brengt namelijk meer gezondheidsrisico’s met zich mee dan vet ter hoogte van dijen en heupen (peerfiguur). Dit kunnen we nagaan door de buikomtrek te meten.


De buikomtrek meten kan je zelf doen. Neem een meetlint, en ga rechtop staan. Zoek het punt dat in het midden ligt van je onderste rib en de bovenkant van je bekken. Breng het meetlint rond je middel ter hoogte van dat punt (op je blote huid). Adem uit en lees je omtrek af.




Bij mannen is er een gezondheidsrisico bij een buikomtrek vanaf 102cm.

Bij vrouwen spreken we van een gezondheidsrisico bij een omtrek vanaf 88cm.


Gevolgen obesitas


Obesitas heeft tal van negatieve gevolgen voor onze gezondheid. Denk aan:

  • Hoge bloeddruk

  • Hart- en vaatziekten

  • Diabetes (suikerziekte) type 2

  • Kortademigheid

  • Hoge cholesterol

  • Slaapproblemen (slaapapneu)

  • Spier- en gewrichtsproblemen

  • Leververvetting

  • Depressie


Wat kan je doen?

Kamp jij met overgewicht of obesitas? Neem je leven dan in handen!


Bij overgewicht ga je best je eet- en leefgewoonten eens na. Wat zou er aan de basis kunnen liggen van je overgewicht? Kom je er zelf niet uit?

Laat je dan begeleiden door een diëtist.


Heb je obesitas of morbide obesitas?

Dan zijn er zowel chirurgische als niet-chirurgische mogelijkheden.

Je kan kiezen om zelf je ongezonde gewoonten om te gooien en te gaan voor een gezonde levensstijl. Dit kan uiteraard onder begeleiding van een diëtiste. Of je kan kiezen voor een maagverkleiningsoperatie wanneer gezonde voeding en veel beweging onvoldoende resultaat geven.


Het belangrijkste is dat je iets onderneemt om (verdere) klachten door zwaarlijvigheid te vermijden.


Heb je hierover vragen? Stuur me gerust een berichtje.


Groetjes,

Sanne

0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven
  • LinkedIn - White Circle
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle

©2019 door Diëtiste Sanne Noens. Gemaakt met Wix.com

Diëtiste Sanne Noens

Guido Gezellelaan 38, 9120 Beveren